Efekt energie Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR

Internetová poradna i-EKIS / odpověď

8.3.22 / dotaz č. 136518
Dobrý den,

řeším záležitost nepřiměřeně vysoké spotřeby vody v bytové jednotce a prosím Vás tímto o radu. V našem ročním vyúčtování přišel poměrně vysoký nedoplatek za teplou i studenou vodu. Po kontrole stavu vodoměrů jsem odhalil, že hodnota na číselníku vodoměru teplé vody nesouhlasí, načež jsem se rozhodl tuto záležitost vyšetřovat. Hodnota na číselníku teplé vody byla v tu chvíli dokonce nižší než konečná hodnota za minulé zúčtovcí období, tudíž jsem vydedukoval, že vodoměr bude porouchaný. Při pečlivém pozorování číselníku vodoměru jsem si však všiml, že se velmi pomalu točí pozpátku. Pojal jsem tedy podezření, že se voda v potrubí teplé vody přetlačuje skrze tento vodoměr zpět do okruhu, což mi bylo následně potvrzeno instalatérem firmy, která má odečty a vodoměry v našem domě na starost. Tento stav byl způsoben vadnou vodovodní baterií, tudíž mi bylo oznámeno, že mám smůlu a jsem povinen nedoplatek uhradit v plné výši přesto, že voda v podstatě pouze protekla skrze náš byt, ale spotřebována nebyla. Naše "zvýšená spotřeba" se do celkové spotřeby vody domu samozřejmě nepromítla, celková spotřeba vody celého domu byla dokonce nižší než minulý rok, z logiky věci mi povinnost tuto "spotřebu" hradit přijde absurdní, nicméně logika jde, bohužel, ve veškerém jednání jak se SVJ, tak se zmiňovanou firmou, stranou. Jelikož jsem v bytě v podnájmu, SVJ mi odmítá poskytnout jakékoliv info, ze kterého bych mohl vycházet, nejsem oprávněn nahlížet do smlouvy, k jejímuž plnění jsem však zavázán a již třetí den se marně snažím najít zákon, který tyto záležitosti upravuje. Instalatér, který přišel na kontrolu, osadil vodoměry zpětnými klapkami, které jsou údajně povinni nyní instalovat při každé výměně vodoměrů, ty by měly do budoucna podobným jevům zabránit a vadnou baterii jsem vyměnil ještě ten den. Od té doby se vodoměry točí správným směrem a spotřeba vody se zdá být v normě (přestože vodoměr na studenou vodu měří dle mnou provedených testů o cca 15% více vody oproti skutečnému průtoku, nicméně od zamýšleného přezkušování vodoměru v návaznosti na tento fakt jsem byl opakovaně odrazován). Zmiňované vodoměry mají na číselníku modul pro dálkový odečet, který je údajně 100% spolehlivý, protože počítá průtok jen jedním směrem, číselník na vodoměru je jen orientační a zpětný tok se projeví pouze na něm, osobně mám však obtíže tuto informaci přijmout.

S ohledem na výše popsané události jsou moje dotazy následující:

1. V případě, že nesouhlasí hodnoty na číselníku vodoměru s hodnotami ve vyúčtování, je skutečně možné vycházet z údajů modulu pro dálkový odečet jakožto ze zásadního údaje, který nemám možnost zkontrolovat?
2. Je možné, že modul pro dálkový odečet vody načítá impulsy i při zpětném toku vody, tedy nerozlišuje, ze které strany voda protéká?
3. Od kterého roku platí povinnost osazovat vodoměry zpětnými klapkami?
4. Je v pořádku, že se vychází z údajů, kdy součet spotřeby vody jednotlivých bytových jednotek nemůže souhlasit s celkovou spotřebou vody domu (jelikož voda, která protekla mým bytem, se poté načetla samozřejmě i na vodoměru v bytové jednotce, kde byla skutečně spotřebována), anebo je tento poměr irelevantní?

Mockrát děkuji za odpověď.
Dobrý den,

děkuji za dotaz, pokusím se v krátkosti odpovědět.

Díky různému tlaku v rozvodu studené a teplé vody v rámci jednoho objektu občas dochází k míchání studené vody s teplou, bývá to často způsobeno nekvalitní vodovodní baterií pákového typu. Jedná se tedy o to, že se do rozvodu teplé vody "tlačí" přes vaši baterii voda studená. Tím dochází k plusovému náměru na SV a naopak odečtu na vodoměru TV. Osazením zpětných klapek byla tato závada odstraněna, ovšem povinnost automaticky osazovat zpětné klapky k vodoměrům není. Jelikož nemám k dispozici výpis vyúčtování služeb, nejsem schopen říci, zda spotřeba TV byla stanovena odečtem, nebo byla určena náhradní metodou (dle vyhlášky o rozúčtování nákladů spojených s vytápěním a ohřevem teplé vody 269/2015 Sb. a 67/2013 Sb.).

K Vašim dotazům:

1. Pokud nesouhlasí hodnoty na číselníku vodoměru s hodnotami ve vyúčtování, je nutné takové vyúčtování v prvé řadě reklamovat. Tuto závadu ale nezpůsobil vadný vodoměr, ale s největší pravděpodobností vaše vodovodní baterie, která nespadá do společných částí rozvodu vody v objektu.

2. Vzhledem k tomu, že existuje celá řada typů modulů dálkových odečtů, nemohu tento dotaz zodpovědět. Jednoznačnou odpověď musí dát dodavatel, případně výrobce vodoměru.

3. O povinnosti osazování vodoměrů zpětnými klapkami nevím, jejich osazení je však často i z těchto důvodů doporučováno.

4. Dle popisu soudím, že je ve vašem domě prováděno rozúčtování dle poměrových vodoměrů. Toto je v souladu s §5 zákona 67/2013 Sb. - Rozúčtování nákladů na služby:

"(1) Způsob rozúčtování poskytovatel služeb ujedná s dvoutřetinovou většinou nájemců v domě, nebo o něm rozhodne družstvo, anebo společenství. Změna způsobu rozúčtování je možná vždy až po uplynutí zúčtovacího období.

(2) Nedojde-li k ujednání, nebo rozhodnutí družstva, anebo společenství, rozúčtují se náklady na služby takto

a) dodávka vody a odvádění odpadních vod v poměru naměřených hodnot na podružných vodoměrech; není-li provedena instalace podružných vodoměrů ve všech bytech nebo nebytových prostorech v domě, rozúčtují se náklady na dodávku vody a odvádění odpadních vod podle směrných čísel roční potřeby vody1),"


S pozdravem
René Kubricht