Efekt energie Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR

Internetová poradna i-EKIS / odpověď

31.8.16 / dotaz č. 71759
Dobrý den,
při akumulaci elektřiny z FVE do baterí by mě zajímala jejich cena, druhy, životnost.
Děkuji
Hezký den, pokud Vás zajímají nejčastěji používané akumulační baterie pro FVE, tak se jedná o následující konstrukce a typy:

Pro solární systému se doporučuje použít solární baterie (trakční akumulátory), které jsou určené pro cyklický provoz (nabíjení-vybíjení).

Proto se moc nehodí použít klasické tzv. startovací autobaterie, které jsou sice poměrně levné, ale jejich životnost v solárním systému není vyšší než dva roky.

Akumulátory vyžadující údržbu -patří mezi nejstarší klasické akumulátory. Jsou poměrně levné. Poznáte je podle šroubovacích zátek na vrcholu (na víku baterie) a slouží ke kontrole hladiny elektrolytu a k případnému doplňování destilované vody. Tento typ akumulátorů (s elektrodami zaplavenými vodným roztokem kyseliny sírové - tzv.elektrolytem) vyžaduje pravidelnou údržbu, dnes však již né tak intenzivní (kontrola předepsané hladiny elektrolytu v intervalu cca 3 až 12 měsíců podle konkrétního typu, provedení a provozním režimu, který používáním akumulátoru klesá jak přirozeným odparem, tak také tzv. plynováním, elektrolýzou (rozkladem H2O na kyslík a vodík, při nabíjení).


Nejvíce používaným typem akumulátorů v ostrovních fotovoltaických systémech jsou tyto olověné akumulátory:

Trakční akumulátor se zaplavenými elektrodami: Jedná se o "klasický" typ akumulátoru, který není hermeticky uzavřený, a ze kterého se při nabíjení uvolňuje vodík. Navíc se může během nabíjení "vyfouknout" spolu s plynem i něco z tekutého elektrolytu, takže tento trakční akumulátor (baterie) může být během provozu potřísněn elektrolytem. Akumulátor může být umístěný pouze v dobře větraných prostorách, umístění v obytných prostorách je naprosto nevhodné. Tento typ akumulátoru má obvykle možnost dobíjení vyšším proudem, než VRLA akumulátor.

Akumulátory bezúdržbové-akumulátory AGM (Absorbed Glass Mat). Jejich výhodou je velký podaný výkon i za nízkých teplot, vysoká odolnost vůči otřesům, zvýšená kapacita při snížení hmotnosti, absolutní bezúdržbovost – žádné dolévání destilované vody, žádné hlídání hladiny elektrolytu a rovněž pomalé samovybíjení. Bezúdržbový trakční akumulátor bývá v provedení VRLA (Valve Regulated Lead Acid batteries) je hermeticky uzavřený.

Gelový akumulátor-Konstrukce gelového akumulátoru je téměř stejná jako u jiných typů akumulátorů a obsahuje také sestavu kladných a záporných mřížek oddělených celkem běžným separátorem. Ale místo tekutého elektrolytu obsahuje gel – elektrolyt je zde vázán v tixotropním křemičitém gelu (SiO2, který je pak aditivován dalšími látkami) – ne v separátoru jako u baterií typu AGM. Gelové akumulátory jsou rovněž bezúdržbové, se zvýšenou kapacitou při snížené hmotnosti. Gelové akumulátory jsou o něco méně citlivé na hluboké vybíjení než AGM,ozdíl v cenách jednotlivých typů akumulátorů je zhruba takový, že klasický trakční akumulátor stojí zhruba 2x tolik a trakční VRLA akumulátor asi 3x tolik co startovací autobaterie o stejné kapacitě.

LiFePO akumulátory-používají se stále častěji pro jejich dobré vlastnosti (větší životnost, rovnoměrné stárnutí) Lithium-železo-fosfátové (LiFePO4) akumulátory jsou ale zatím poměrně drahé.


Zde jsou orientační ceny akumulátorů:

Startovací autobaterie:
cena 1700Kč
Kapacita: 100Ah
Průměrná využitelná kapacita v rámci fotovoltaického systému: 50%
Reálná životnost autobaterie: 2 roky (při použití v ostrovním systému, ne v autě!)

Trakční baterie (akumulátor) ve variantě se zaplavenými elektrodami:
cena 3400Kč
Kapacita: 100Ah
Průměrná využitelná kapacita v rámci fotovoltaického systému: 80%
Reálná životnost trakční baterie: 8 let

Trakční baterie (akumulátor) ve VRLA provedení:
cena 5100Kč
Kapacita: 100Ah
Průměrná využitelná kapacita v rámci fotovoltaického systému: 80%
Reálná životnost trakční baterie: 8 let

Baterie (akumulátor) ve LiFePO provedení:
cena 35 000 Kč
Kapacita: 100Ah
Průměrná využitelná kapacita v rámci fotovoltaického systému: 80%
Reálná životnost baterie: až 20 let

Pokud budete chtít získat větší kapacitu, dají se akumulátory spojovat do série, paralelně, případně i sérioparalelně. Pokud akumulátory spojíte do série, získáte vyšší napětí (V) Když je spojíte paralelně, tak získáte větší proud (A). Většinou se v solárních ostrovních systémech akumulátory zapojují paralelně, pro získání většího proudu. Sérioparalelním řazením je možné zvýšit napětí systému, v kombinaci s možností vyššího odběru proudu.

Platí ale pravidlo, že je vhodné celkový počet akumulátorů ve fotovoltaickém systému minimalizovat. Nemá cenu například mít větší množství 12V akumulátorů zapojených sérioparalelně, abychom získali napětí 24V. Lepší řešení je rovnou použít akumulátory s napětím 24V.


S přátelským pozdravem Lubomír Klobušník, energetický poradce