MPO Efekt - energie efektivně Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR
Efekt

Program efekt

Vázvy

Výzvy

Ekis
Energetické poradenství

Ekis

Publikace

Publikace

Prohlášení o zpracování osobních údajů ve státním programu na podporu úspor energie (GDPR)

Informace - osobní údaje (GDPR)

Internetová poradna i-EKIS / odpověď

24.2.09 / dotaz č. 12977
Dobrý den,
jak zajistit průkazné měření dodávky nočního proudu? tzn. času po který je dodáván?
Pozorováním jsme zjistili:
- jednak, že v deklarovaných časech spínač HDO není zapnut
- jednak, že bojler nestačí ohřát teplou vodu
Dobrý den,
Nevím vše o Vašem problému, proto se pokusím probrat některé možnosti, kde by mohl být problém.

O podmínkách dodávky elektrického proudu "nočního tarifu"se píše v tarifních podmínkách k jednotlivým sazbám na webu www.cez.cz . Přestože, jsou dle spínacího programu udané určité časy, občas se stává, že tyto úseky jsou modifikovány, ale zásadně by se nemělo stát, že pokud má být pro boiler např. 8 h nočního proudu, nemělo by to být ve skutečnosti např. jen 4h/denně. Prvním krokem by tedy mělo být ověření vašeho spínacího programu, což je možné zjistit (pokud máte trochu času to vytelefonovat) na informační lince ČEZu. Název spínacího programu je napsán na Vašem přijímači HDO, který je umístěn vedle elektroměru u Vašeho měření. Je vhodné si tedy opsat z této "krabičky" všechny údaje, které jsou tam napsány. ČEZu může dle místních podmínek v síti a i operativně dle okamžité situace tyto doby dělit na více časových úseků, s tím že za den by v součtu měla být nějaká min. doba garantována.
Na druhé straně i kdyby byl celkový čas HDO za den (čistě teoreticky) zkrácen, pokud by se jednalo např. o 1h z předepsaných 8, myslím, že byste to ještě na teplotě teplé vody nemuseli poznat, neboť většinou ohřívače mají určitou rezervu. Závisí také jaké máte spotřeby teplé vody za den a jak velý máte boiler.
Pokud problém vznikl až teď a dříve vše fungovalo, je možné že závada bude jinde. Možná že došlo k závadě na stykači, topné spirále v boileru nebo termostatu bojleru.
V každém případě by bylo vhodné, aby se Vám na to nějaký elektrikář podíval.

K vlastnímu prokazování skutečné doby nočního proudu:
1. Aby nějaké běžné dostupné registrační prostředky měly váhu i např. i v případě nějakého soudního sporu je řešitelné obtížně (a levně určitě také ne).
2. Pokud použijete nějaké vlastní registrační prostředky, stejně budete muset se asi s energetickou nakonec nějak dohodnout a prostě přesvedčit je, že máte pravdu Vy.
3. K registraci různých parametrů sítě v místě odběru se používají různé analyzátory např. co vyrábí liberecká firma KMB. Na základě jednání s ČEZem Vám mohou něco takového u Vás "pověsit". Nevím bližší podmínky, ale je pravděpodobné, že pokud by se pak zjistilo, že chyba je někde až u Vás, že by Vás ten snímek nějaký poplatek stál.

ad2/ k vlastní registrační prostředky : v bytových podmínkách mě napadá pouze t.zv. počitadlo provozních hodin SHS2, které dříve vyráběl Křižík Prešov. Zde bylo možné na základě pravidelných denních manuálních odečtů zjistit kolik vlastně bylo doby "nočního proudu". K instalaci potřebujete ovšem spolupráci nějakého elektrikáře.
Jiná možnost je dle odkazu výrobek novější od firmy Schneider-electric (dotaz na čísle 382 766 333 - technická podpora) :
http://www.schneider-electric.cz/produkty-a-sluzby/rozvody/nizke-napeti/modularni-pristroje-multi9/mereni-a-signalizace/citace-impulsu-provoznich-hodin.html
v ceně cca 970 Kč bez DPH. Tento přístroj je možné naistalovat do bytového rozvaděče (velikost většího jističe) a odečítat časy s přesností na setinu hodiny.

Z komfortnějších řešení je tu např, možnost použít programovatelné automaty stejné firmy Zelio Logic s displejem a s reálným časem,v ceně do 3500 Kč, to ale asi nebude ta cesta, která by pro Vás pro řešení vašeho momentálního problému byla vhodná.

Vzhledem k situaci bych doporučoval :
- ověřit stav a funkci vašeho zařízení včetně bojleru nějakým elektrikářem
- dále jednat s energetikou o tom jaké časy ve vaší lokalitě přesně mají být

a teprve potom bych zkusil něco dalšího např. uvedené čítače provozních hodin a případnou reklamaci.

Zdeněk Havlát za středisko Ekis Enviros v Liberci.

Zkontrolováno:
*Ba230509*
Odpovídá:  Zdeněk Havlát* - tisk