MPO Efekt - energie efektivně Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR
Efekt

Program efekt

Vázvy

Výzvy

Ekis
Energetické poradenství

Ekis

Publikace

Publikace

Internetová poradna i-EKIS / odpověď

12.3.15 / dotaz č. 55857
Dobry den,
chtel bych Vas pozadat o konzultaci ohledne me reklamace vyuctovani spotreby plynu spol. E.ON Ceske Budejovice.
Duvodem reklamace je porucha (zastaveni) plynomeru, ktery byl spol. E.ON jiz vymenen. Porucha byla zjistena porovnanim stavu plynomeru pri odectech 18.12.2013 a 5.1.2015, kdy vykazoval stejnou hodnotu (20.000 m3).
Na zaklade toho nam spol. E.ON provedla dopocet spotreby dle historie.
Ta cinila v roce 2012 – 2241 m3, v roce 2013 1218m3. Souhlasili jsme tedy z dopoctem spotreby za rok 2014 s tim, ze jsme predpokladali, ze bude vychazet z historie spotreby za roky 2012 a 2013.
EO.N nam však nyni tvrdi, ze zavada na plynomeru vznikla jiz v roce 2013, o cemz pry svedci nizsi spotreba (my se naopak domnivame, ze nizsi spotreba vznikla – alespon castecne – preprogramovanim naseho termostatu a dalsimi uspornymi opatrenimi, ktere jsme na zaklade vyuctovani za rok 2012 podnikly v nasledujicim obdobi), a dopocital nam krome spotreby za rok 2014 take spotrebu v roce 2013 dle historie roku 2012.
EO.N nam nyni uctuje nedoplatek vice nez 17 tis. Kc.
Domnivate se, ze se proti tomuto postupu EO.N muzeme nejak efektivne branit?
Predem dekuji za Vasi reakci.
S pratelskym pozdravem
Vážený pane,
zkuste navrhnout E.ON, že za rok 2014 a 2013 budete platit nikoli podle výše minulé spotřeby (z roku 2012), ale podle výše budoucí spotřeby (v roce 2015).

Tento postup je v souladu s dokumentem E.ON: Řád provozovatele distribuční soustavy E.ON Distribuce, a.s., odstavec 9.5.3.1.:
"V případě poruchy měřicího zařízení na OM zákazníka (...) se vypočte spotřeba na základě množství plynu dodaného v předchozím fakturačním období. Nelze-li spotřebu takto stanovit, určí se množství dodaného plynu dodatečně podle odečtu odebraného množství plynu naměřeného v následujícím fakturačním období."

Dokument zde:
http://www.eon-distribuce.cz/file/cs/gas/regulations/EON-Rad_PDS_Plyn.pdf

Z toho, co popisujete, je pravděpodobné, že závada na plynoměru vznikla dříve než 18.12.2013, takže část roku 2013 jste neměli odběr měřený. Z tohoto hlediska je pochopitelný postup E.ON, který účtuje spotřebu podle roku 2012. V té době plynoměr fungoval. Vy však můžete argumentovat tím, že jste povedli v roce 2013 úsporná opatření.

Dále můžete argumentovat energetickým zákonem č. 458/2000 Sb. Ten stanoví např. to, že provozovatel distribuční soustavy má povinnost pravidelně ověřovat správnost měření (§ 71, odst. 8). Je možné, že tuto povinnost distributor porušil. Jinak zákon nestanoví postup při nezáměrně neměřené dodávce plynu. Pouze stanovuje, že dodavatel plynu musí mít se zákazníkem uzavřenou smlouvu o dodávce plynu, kde bude mimo jiné stanoven způsob úhrady plateb za dodávku plynu. (§ 72, odst. 1). Podívejte se tedy, zda ve smlouvě nemáte uveden postup vyúčtování neměřeného odběru.

Pozor: reklamace nemá vliv na splatnost faktur, doporučujeme tedy nedoplatek zaplatit a současně doporučeným dopisem informovat E.ON, že zaplacení neznamená váš souhlas s vyúčtováním.

V případě sporu se obraťte ne Energetický regulační úřad: www.eru.cz

Další informace o reklamování najdete třeba zde:
http://www.cenyenergie.cz/reklamace-faktury-za-energie-elektromeru-plynomeru-a-vodomeru/
http://www.penize.cz/reklamace/284811-uctovani-energii-reklamujeme-faktury-a-meridla


Přejeme hodně úspěchů!
M. Šimůnek, K. Srdečný

Odpovídá:  Ing., Arch. Martin Šimůnek* -
Téma:  Plyn
tisk