Efekt energie Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR

Internetová poradna i-EKIS / odpověď

15.10.14 / dotaz č. 52594
Dobrý den,

mám dotaz ohledně §7 „Snižování energetické náročnosti budov“, kde se v odstavci 4 uvádí:
Stavebník, vlastník budovy nebo společenství vlastníků jednotek jsou dále povinni
a) vybavit vnitřní tepelná zařízení budov přístroji regulujícími a registrujícími dodávku tepelné energie konečným uživatelům v rozsahu stanoveném prováděcím právním předpisem; konečný uživatel je povinen umožnit instalaci, údržbu a kontrolu těchto přístrojů.

Jedná se mi o to, zda je rozdíl o jakou budovu se jedná, přesněji řečeno jde mi o tři druhy objektů, kde si nejsem jist, jak správně postupovat.
1, objekt škola z první republiky, plynová kotelna:
v objektu jsou cca tři nájemci, kde ani jeden nemá samostatnou větev pro topení - je potřeba osadit všechna topná tělesa regulací (TRV, ostatní armatura je instalována) a registrací dodávky tepelné energie (poměrové měřiče)? Je potřeba při vyúčtování za teplo vycházet z poměrových měřičů? Případně jak je to s nutností měřit spotřebu teplé vody a jejím vyúčtováním pro nájemce ať už vlastních pronajatých prostor, tak i společných prostor?

2, objekt tvořen ze dvou částí rozdělených cca 50:50 a to na kanceláře a sklady(původně výrobní část). Kanceláře jsou pronajaty vícero subjektům. Otázky jsou stejné jako u objektu č.1

3, zdravotnické zařízení s více objekty, poliklinika, kde je více zdrojů tepla(plynová kotelna, dálkové teplo) , kde jsou ordinace pronajímány jednotlivým lékařům
Otázky jsou stejné jako u objektu č.1

Předem děkuji za odpovědi


Zákon č. 406/2000 Sb. o hospodaření energií v platném znění ukládá výše zmíněnou povinnost s termínem k 1.1.2015 v §7 odst. 4:

Začátek citátu
Stavebník, vlastník budovy nebo společenství vlastníků jednotek jsou dále povinni
a) vybavit vnitřní tepelná zařízení budov přístroji regulujícími a registrujícími dodávku tepelné energie konečným uživatelům v rozsahu stanoveném prováděcím právním předpisem; konečný uživatel je povinen umožnit instalaci, údržbu a kontrolu těchto přístrojů,
konec citátu
V současné době je v Parlamentu návrh novely zákona 406/2000 s předpokládanou účinností od 1.1.2015, v jejímž aktuálním znění je formulace této povinnosti nahrazena a blíže rozvedena následujícím způsobem:

Začátek citátu
f) vybavit fyzickým nebo právnickým osobám, jež nakupují teplo, chlad nebo teplou
vodu pro své vlastní konečné užití (dále jen „konečný zákazník“), vnitřní tepelná
zařízení budov stanovenými měřidly podle zákona o metrologii; konečný zákazník má
právo na instalaci těchto měřidel a zároveň je povinen umožnit jejich instalaci, údržbu a
kontrolu,
g) vybavit, v případě bytových domů a víceúčelových staveb s dodávkou tepla nebo
chladu ze soustavy zásobování tepelnou energií nebo s ústředním vytápěním nebo
chlazením anebo společnou přípravou teplé vody v domě, v každém bytě a nebytovém
prostoru vnitřní tepelná zařízení budov přístroji registrujícími dodávku tepelné energie,
kterými jsou stanovená měřidla podle zákona o metrologii anebo zařízení pro
rozdělování nákladů na vytápění, způsobem podle prováděcího právního předpisu;
vlastníci a uživatelé bytů nebo nebytových prostor jsou povinni umožnit instalaci,
údržbu a kontrolu těchto přístrojů.
Konec citátu

Pokud v průběhu legislativního procesu nedojde ke změně, stávající povinnost bude tedy zachována.

V odst. 9 zákona je dále uvedeno, že:
Začátek citátu
rozsah vybavení vnitřních tepelných zařízení budov přístroji regulujícími a registrujícími dodávku tepelné energie konečným uživatelům, měrné ukazatele tepla pro vytápění, chlazení a přípravu teplé vody a pravidla pro vytápění, chlazení a dodávku teplé vody stanoví prováděcí právní předpis.
Konec citátu
V návrhu novely je tento odstavec přeformulován:
Začátek citátu:
Rozsah vybavení vnitřních tepelných zařízení budov přístroji regulujícími dodávku tepelné energie, způsob vybavení vnitřních tepelných zařízení budov v každém bytě a nebytovém prostoru přístroji registrujícími dodávku tepelné energie, měrné ukazatele tepla pro vytápění, chlazení a přípravu teplé vody a pravidla pro vytápění, chlazení a dodávku teplé vody stanoví prováděcí právní předpis.
Konec citátu


Dále se této problematiky dotýká zákon č. 67/2013 Sb., jehož §6 stanoví:
Začátek citátu
(1) Náklady na dodávku tepla a centralizované poskytování teplé vody se rozúčtují na základě ujednání poskytovatele služeb se všemi nájemci v domě, u družstevních bytů na základě ujednání družstva se všemi nájemci v domě, kteří jsou zároveň členy družstva, u společenství ujednáním všech vlastníků jednotek. Změna způsobu rozúčtování nákladů na dodávku tepla a centralizované poskytování teplé vody je možná vždy až po uplynutí zúčtovacího období.
(2) Nedojde-li k ujednání, rozúčtují se náklady uvedené v odstavci 1 podle právního předpisu, kterým
se stanoví pravidla pro rozúčtování nákladů na tepelnou energii pro vytápění a nákladů na poskytování teplé užitkové vody mezi konečné spotřebitele (vyhl. č. 372/2001 Sb.).
konec citátu
dle zákona 406/2000 Sb.par.7 odst. dále platí
(6) Pravidla pro vytápění, chlazení a dodávku teplé vody se nevztahují na dodávky uskutečňované
b) pro nebytové prostory za podmínky nepřekročení limitů stanovených prováděcím právním předpisem a neohrožení zdraví a majetku; nepřekročení
limitů se prokazuje energetickým posudkem,
Vzhledem k tomu, že neexistuje prováděcí předpis, o kterém hovoří zákon 406/2000 Sb., lze vycházet jen ze souvisejících platných předpisů a tím jsou vyhlášky 372/2001 Sb. a 194/2007 Sb.

Tj. pokud bych to shrnul tak podle poměrových měřidel nemusíte účtovat, pokud se domluvíte jinak. TRV jsou povinné, měření TV zatím povinné není. S osazováním přístrojů registrující dodávku tepelné energie pokud nechcete šetřit bych počkal na novelu prováděcího předpisu k zákonu 406/2000 v platném znění.
Odpovídá:  Ing. Tomáš Krásný* - EKIS Praha, Energetické poradenství
Téma:  Legislativa
tisk