Efekt energie Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR

Internetová poradna i-EKIS / odpověď

28.2.12 / dotaz č. 31676
Jaky je lepsi panel na dobijeni autobaterie v aute v nasich podminkach-monokrystalicky anebo amorfni?
Vážený pane,
pokud záleží na tom aby panel měl co nejmenší rozměry, pak je asi lepší panel z monokrystalického křemíku (má vyšší účinnost a tudíž na stejný proud stačí menší plocha). Pokud na rozměrech nezáleží a nejde zajistit optimální orientaci k dopadajícím paprskům nebo je panel umístěn uvnitř za oknem tak je naopak o něco lepší panel z amorfního křemíku, který má při nízké intenzitě záření o něco lepší celkový energetický zisk (v poměru k nominálnímu výkonu). Pokud vám záleží na poměru cena/výkon tak lze asi říci, že nejlepší řešení je panel, který dostanete koupit za nejnižší cenu na kWh ročního energetického zisku (to je ale údaj, který nebývá tak jednoduché od dodavatele zjistit protože záleží na mnoha faktorech).
Obecně ale platí, že pokud jej chcete používat jen ke konzervačnímu dobíjení akumulátoru v době kdy auto není v provozu, tak pro běžný akumulátor 40 až 60Ah stačí proud někde mezi
20 až 60mA při 17V (obvyklé napětí fotovoltaických panelů určených pro provoz s 12V akumulátorem) t.j. při řekněme 8hod slunečního svitu výkon v řádu wattů a tedy celkem malý panel, který se dá koupit za cenu několik set korun a asi nemá cenu se moc zabývat tím o jaký typ jde nebo jaký je poměr cena výkon. Pokud by měl zajistit dobíjení za všech podmínek, tedy i v zimním období a
dnech bez slunečního svitu, pak je třeba zhruba 10x větší výkon a již nelze připojit panel k akumulátoru přímo (docházelo by za slunečných dnů k přebíjení) a je třeba použít vhodný regulátor nabíjení. Cena takovéto sestavy je pak o dost vyšší.


S pozdravem Mgr.F.Macholda
Odpovídá:  Mgr., MBA František Macholda - EKIS Plzeň Ekowatt tisk