Efekt energie Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR

Internetová poradna i-EKIS / odpověď

20.1.14 / dotaz č. 45355
Od r.2009,kdy jsme presli k Bohemia energy coby dodavatel plynu,mame problemy s vyuctovanim.Prvni rok byl preplatek,ale roky 2010-2013 nedoplatek pres 30000Kc,zalohy platime 3500Kc mesicne.Reklamovala jsem to,byl nam uz dvakrat vymenen plynomer,plyn nikde neunika,ale aby jeden stary clovek /87let/ protopil rocne 70000Kc,to preci neni mozne.Spotreba podle plynomeru je 3X vetsi nez pred 3 roky a nic se nezmenilo co se tyce domu.Jsem uz z toho nestastna,myslim si,ze zakopany pes je nekde ve fakturaci.Proto se ptam,zda-li vase firma provadi audity vyuctovani,ja,i kdyz jsem vysokoskolak,se v tom nevyznam.Chteli bychom samozrejme prejit k jinemu dodavateli,ale chci to jednou provzdy s Bohemi energy vyresit,je mozne,aby jeden clovek protopil 48000Kwh za rok?Mockrat dekuji za jakoukoliv odpoved
Vážená paní,
doporučuji vám co nejdříve reklamovat vyúčtování u dodavatele plynu. Nevím, jakou máte smlouvu, běžně je možné uplatnit reklamaci jen 2 roky zpětně, takže hrozí že špatné vyúčtování minulých let bude promlčeno.

Problém skutečně může být ve fakturaci, některé plynoměry měří s koeficientem, takže údaj na počitadle je například nutno vydělit deseti, abyste získala skutečnou spotřebu. Může jít i o početní chybu, údaj z počitadla plynoměru se přepočítává na kWh s různými koeficienty. Dodavatel by vám měl vysvětlit, co je na faktuře, položku po položce a zdůvodnit její výši. Faktury můžete osobně zdarma zkonzultovat i některém poradenském středisku EKIS, nejbližší máte v Ostravě, (Energie EZE, s.r.o. Nejedlého 1049/1; Slezská Ostrava; tel: 596245486, mobil: 603715227, e-mail poradny: eze.ostrava@volny.cz).

Pokud se s dodavatelem nedohodnete, kde je problém, obraťte se na Energetický regulační úřad, aby zjednal nápravu. Kontakt: podatelna@eru.cz, adresa: Provozní 5491/1, 722 00 Ostrava - Třebovice, telefon: 595 590 888.

Doporučil bych vám, abyste si měsíčně zapisovala stav plynoměru a zkontrolovala, zda vaše hodnoty budou souhlasit s fakturou.

Co se týče spotřeby, 48 000 kWh ročně je spotřeba, která by odpovídala většímu rodinnému domu. Pokud bydlíte v bytě, je tato spotřeba opravdu vysoká. Prověřte, jestli váš kotel pracuje správně. Někdy se stává, že kotel neustále zapíná a vypíná (ti několikrát za minutu) a tím spotřeba hodně roste. Kontrolu a vyčištění kotle mohu doporučit v každém případě, kvůli bezpečnosti a účinnosti.

Přejeme hodně úspěchů!
J. Beranovský, K. Srdečný

Odpovídá:  Ing., Ph.D., MBA Jiří Beranovský - EKIS Plzeň Ekowatt tisk