Efekt energie Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR

Internetová poradna i-EKIS / odpověď

20.8.15 / dotaz č. 60274
Dobrý den!
Obracíme se na Vás s prosbou o pomoc z naší svízelné situace. Dne 8.8.2014 nás navštívil pan z firmy Centropol a vysvětlil nám, jak je výhodné podepsat smlouvu na dodávku elektřiny právě s touto firmou. Souhlasili jsme a manžel smlouvu na tři roky podepsal. Firma garantovala cenu elektřiny o 10% nižší než jiný dodavatel. V září téhož roku manžela navštívil zástupce firmy Bohemia Energy entity s.r.o. (podpis nečitelný). Manžel mu podepsal smlouvu na dodávku elektřiny v domění, že jeden dodavatel distribuje a druhý dodává silovou elektřinu. Byl to omyl, který se záhy vysvětlil, a smlouvu s firmou Bohemia jsme okamžitě zrušili. Bohemia toto akceptovala, což stvrdila dopisem. Dne 30.7.2015 jsme obdrželi dopis od firmy Centropol, kterým nám bylo sděleno, že si nás převzal jiný dodavatel ke dni 29.7.2015 + faktura na 4000 Kč pokuta za předčasné ukončení smlouvy. Ihned jsme kontaktovali zákaznickou linku Centropolu. Pracovnice nebyla schopná zjistit, který dodavatel nás převzal, ale poradila nám volat firmu ČEZ. Tam zjistili, že nás převzala Bohemia Energy. Kontaktovali jsme tedy tuto firmu. Pracovnice nám sdělila, že se tak stalo na základě telefonického rozhovoru. Pracovník firmy Bohemia Energy kontaktoval manžela v květnu roku 2015 s otázkou, zda chceme po skončení smlouvy s firmou Centropol přejít automaticky k Bohemii. Manžel souhlasil. Toto prý byl podnět k tomu, aby nás firma Bohemia Energy převzala již v červenci 2015. Zdá se nám to jako naprostý nesmysl. Smlouva ze září 2014 byla zrušena, tedy neexistuje, jak může mít nějaký dodatek? E-mailem jsme tedy Bohemii požádali o setrvání u Centropolu. Toto bylo téměř bez reakce. Bohemia sice manžela kontaktovala telefonicky, ale jen mu sdělila, že pokutu 4000 Kč, kterou nám fakturuje Centropol nemusíme platit a hovor byl ukončen. Kontaktovali jsme zákaznickou linku Bohemie, pracovník trval na tom, že pokutu platit nemusíme a pokud nyní nebudeme souhlasit se setrváním u Bohemie, budeme platit sankci 6000 Kč. Této situaci se nechce ani věřit, ale je to tak a skutečně nevíme, co nyní podniknout, jak se zachovat?
Děkujeme Vám za pomoc
Dobrý den,

děkujeme za Váš dotaz. Situace je komplikovaná a nepřehledná a pokud nemáme k dispozici konkrétní smluvní podklady u dodavatelů, lze těžko poradit konkrétní postup. Smlouvy bohužel lze sjednávat i po telefonu, to může být důvod, proč si vás i přes výpověď písemné smlouvy mohla Bohemia Energy (BE) převést pod sebe. Nepíšete, jakou máte spotřebu energie, ale cenové rozdíly mezi dodavateli nebudou příliš velké (záleží na konkrétní nabídce). Vyhnout se pokutě můžete tak, že zůstanete u Bohemia Energy a odstoupíte od smlouvy u Centropolu - dle energetického zákona lze odstoupit od smlouvy ještě 5 dnů před záhájením dodávky - záleží tedy na konkrétních podmínkách a termínech.

Obrátit se můžete také na Energetický regulační úřad, a to konkrétně na oddělení ochrany spotřebitelů, kontakty najdete na www.eru.cz. Případně doporučuji obrátit se přímo na právníka, pokud nechcete u Bohemia Energy setrvávat a nechcete platit pokutu.

S pozdravem

Jana Poncarová
Odpovídá:  Mgr. Jana Poncarová* - EKIS Plzeň Ekowatt
Téma:  Elektřina
tisk