Efekt energie Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR

Internetová poradna i-EKIS / odpověď

3.5.22 / dotaz č. 138487
Dobrý den,
potřebovala bych radu ohledně délky kouřovodu vedoucího do komína. Dle současně platné normy myslím platí, že: Rozvinutá délka kouřovodu připojovaného do komína s přirozeným tahem nemá být delší než jedna čtvrtina účinné výšky komína a současně by kouřovod neměl být delší než 3 m.
V našem případě se jedná o posouzení stávajícího stavu (výstavba před více než 50 lety - přesné datum netuším), kde rozvinutá délka kouřovodu od spotřebiče ke komínu přesahuje 3m a taktéž není kratší než čtvrtina účinné výšky. Spotřebičem je plynový ohřívač TUV, výrobce sám konkrétní maximální délku nevyžaduje. Dle kominíka je kouřovod čistý a tah celkově dobrý. Nicméně nyní vznikla potřeba revize, resp. potřebujeme revizní zprávu a revizní technik řekl, že na toto v žádném případě. Nyní nevím, jak dál postupovat, netuším jaké platily normy nebo předpisy v době realizace a zda jsou současné normy závazné pro dílo realizované před jejich vznikem. Také bych ráda věděla, jak na takovýto kouřovod nahlíží současná norma, kde se píše co být nemá, nebo nemělo by být, ale rozhodně neuvádí, že to tak být nesmí. Jak lze tedy zajistit revizní zprávu, zda je nutné kouřovod přebudovat dle platných předpisů (pokud to vůbec půjde) nebo by stačilo např. do místnosti, přes kterou kouřovod vede instalovat detektor spalin, případně plynu.
Dekuji za odpověď.
V současné ČSN 73 4201 jsou požadavky na kouřovod uvedeny v kapitole 7, kde dle článku 7.1.6. je řešena délka kouřovodu, a to formou doporučení (rozvinutá délka max.1/4 účinné výška, délka max.3 m). Vzhledem k faktu, že je volena forma doporučení, nelze uvedené hodnoty považovat za právně závazné. Odkaz na tento článek není přímo obsažen ani v ve vyhlášce 268/2009 Sb. v aktuálním znění.

Pro revizi spalinové cesty platí obecně požadavek obsažený v §24, odst1 , vyhlášky o obecných technických požadavcích na stavby č.268/2009 Sb. v aktuálním znění. V tomto článku je obsažen obecný požadavek na funkčnost spalinové cesty.

V rámci revizní zprávy musí být tato funkčnost transparentně ověřena, a to obvykle výpočtem dle ČSN EN 13 384. Teprve v případě, že výsledek výpočtu je negativní, lze spalinovou cestu prohlásit za nefunkční. Současně musí revizní technik posoudit i další požadavky na provedení spalinové cesty, které souvisejí především s kontrolou a údržbou, a které jsou dané především citovanou vyhláškou, déle vyhláškou 34/2016 Sb. a citovanou ČSN 73 4201.

Finální posouzení by tedy mělo být komplexní a nelze obecně předjímat, že nelze vystavit kladnou revizní zprávu pouze na základě jednoho doporučujícího článku ČSN.

Obecně platí, že revizní technik je osoba znalá s vyšší kvalifikací, která je dle občanského zákoníku odpovědná za škody způsobené nepravdivou radou nebo zneužitím svého postavení v obchodním styku. To prakticky znamená, že revizní technik by měl svá tvrzení vždy doložit ověřitelnými a průkaznými fakty, nejlépe v písemné formě. Pokud tak neučiní měl by být za své jednání postižen.

Lze doporučit kontaktování revizního technika, který seriózně vysvětlí a doloží jaké závady brání provozu spalinové cesty, a zda představují riziko ohrožení života, zdraví nebo majetku. Na základě provedeného výpočtu musí být schopen navrhnout případné úpravy odvodu spalin tak, aby bylo dosaženo akceptovatelného stavu.
Odpovídá:  Ing. Walter Sodomka - EKIS Kamenice APOKS
Téma:  Legislativa
tisk