Efekt energie Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR

Internetová poradna i-EKIS / odpověď

25.7.13 / dotaz č. 41402
Vyhl. č. 276/2007 Sb. vs. vyhl. 194/2013 a vyhl. č. 277/2007 Sb. vs. vyhl. č. 193/2013 Sb.

Prosím o stručný popis procesu kontroly kotlů a rozvodů tepelné energie - jaké byly (a ještě asi týden budou) povinnosti provozovatele kotlů s licencí na výrobu tepelné energie v rámci vyhlášky č. 276/2007 Sb. a jaké činnosti budou povinni provádět v rámci nové vyhlášky č. 194/2013 Sb.? Jsou nějaké rozdíly? (požadavky na osobu provádějící kontrolu, rozsah kontroly, rozsah zprávy o kontrole, sankce apod).

Dále prosím o stručný popis procesu kontroly klimatizačních systémů - jaké byly (a ještě asi týden budou) povinnosti vlastníků klimatizačních systémů s chladicím výkonem nad 12 kW v rámci vyhlášky č. 277/2007 Sb. a jaké činnosti budou povinni provádět v rámci nové vyhlášky č. 193/2013 Sb.? Jsou nějaké rozdíly? (požadavky na osobu provádějící kontrolu, rozsah kontroly, rozsah zprávy o kontrole, sankce apod.).

Děkuji.
Povinnost kontroly kotlů ( i klimatizací) stanovuje zákon o hospodaření energií. Viz §6a zákona č. 406/2000Sb. Tento zákon byl novelizován v roce 2012, takže od 1.1.2013 došlo i ke změnám v požadavcích na kontrolu kotlů. Významnou změnou je např. to, že zákon od 1.1.2013 vyžaduje i hodnocení rozvodů tepla příslušných k danému kotli.

Do 31.7.2013 platí k této části zákona prováděcí vyhláška č. 276/2007. Od. 1.8.2013 bude nahrazena vyhláškou č. 194/2013 Sb. Lze říci, že nová vyhláška vyžaduje podrobnější hodnocení, například povinnou fotodokumentaci kotle. Podle "staré" vyhlášky byla také kontrola výrazně jednodušší v případě, že šlo o opakovanou kontrolu kotle. "Nová" vyhláška již vyžaduje stejný rozsah hodnocení u všech kontrol. Rozsah hodnocení lze zjistit srovnáním formulářů pro kontrolu. "Starý" formulář má cca 4 strany (viz příloha č. 2 k vyhl. 276/2007), zatímco "nový" má 10 stran. (viz příloha č. 3 k vyhl. 194/2013). Jedním z důvodů je to, že "stará" vyhláška se nezabývá hodnocením rozvodů tepla a nepředepisuje žádný způsob jak to provádět. Je otázkou, jak se tedy rozvody hodnotily v období od 1.1.2013 do 1.8.2013. "Nová" vyhláška také vyžaduje uvádět více údajů o budově, kterou kotel zásobuje teplem.

Kontrolu kotle je nutno provést do 10 let od jeho uvedení do provozu. Pro kotle od 20 do 100 kW je pak povinná kontrola každých 10 let. Pro kotle nad 100 kW jsou to 4 roky pro plynové kotle a 2 roky pro kotle na tuhá a plynná paliva. Podrobněji viz příloha č. 5 vyhlášky č. 194/2013 Sb. V rámci kontroly je zpracován protokol dle přílohy č. 3 vyhlášky č. 194/2013 Sb.

Více o kontrole kotlů najdete např. zde:
http://www.energoplan.cz/stranky/co-je-dobre-vedet/co-je-to-kontrola-ucinnosti-kotlu.htm
http://www.aea.cz/kontrola-kotlu-a-rozvodu-tepla


Povinnost kontroly klimatizací opět stanovuje zákon o hospodaření energií. Viz §6a zákona č. 406/2000Sb. Změny v zákoně platné od 1.1.2013 nejsou příliš velké oproti dřívějšímu stavu. Do 31.7.2013 platí k této části zákona prováděcí vyhláška č. 277/2007. Od. 1.8.2013 bude nahrazena vyhláškou č. 193/2013 Sb.

Nová vyhláška jednoznačně uvádí, že kontrola klimatizace se týká jen systémů které upravují prostředí pro užívání osob. Kontrola se tedy netýká průmyslových a technologických klimatizací. I zde nová vyhláška vyžaduje podrobnější hodnocení, například množství údajů o klimatizované budově a povinnou fotodokumentaci klimatizace . Rozsah hodnocení lze zjistit srovnáním formulářů pro kontrolu. "Starý" formulář má cca 2 strany (viz příloha k vyhl. 277/2007), zatímco "nový" má nejméně 18 stran (viz příloha č. 1 k vyhl. 193/2013). Lze předpokládat, že se to odrazí v ceně za zpracování kontroly klimatizace.

První kontrola klimatizace (s výkonem od 12 do 100 kW) musí být provedena do 10 let po uvedení do provozu. Pro klimatizace s výkonem nad 100 kW do 4 let od uvedení do provozu. Následná kontrola je pak do 10 let (je dost možné, že za tu dobu se legislativa několikrát změní), u systémů nad 100 kW bez trvalého monitoringu jsou to jen 4 roky. Pozor: fyzikálně zcela nesmyslně zákon 406/2000 Sb. zaměňuje u klimatizace výkon a příkon: "jmenovitým chladicím výkonem klimatizačního systému [se rozumí] jmenovitý příkon pohonu zdroje chladu udaný výrobcem" - viz §2 odst. l) zákona. Laicky: výkon klimatizace (dle zákona) je to, co je na štítku zařízení uvedeno výrobcem jako příkon.

Kontrolu klimatizace musí zajišťovat její vlastník. Může se stát, že nájemník prostor v budově provozuje vlastní klimatizační zařízení. V tom případě majitel budovy kontrolu nezajišťuje.

Více o kontrolách klimatizací např. zde:
http://www.aea.cz/kontrola-klimatizacnich-systemu


Zákon dále stanoví, že kontrolu kotlů, rozvodů a klimatizací může provádět jen ministerstvem pověřená osoba. To platilo již před 1.1.2013, od tohoto data se poněkud změnily požadavky na kvalifikované osoby. Z hlediska zákazníka platí, že seznam oprávněných osob najde zde:
https://www.mpo-enex.cz/experti/ExpertList.aspx.
Oprávnění vydaná do konce roku 2012 platí i v roce 2013. Oprávnění se vydávají zvlášť, takže osoba oprávněná provádět kontroly kotlů nemusí mít oprávnění ke kontrole klimatizací a naopak.
Pouze u velkých kotlů, provozovaných s licencí pro podnikání v energetice (teplárny a větší kotelny) , může kontrolu provádět kdokoli i bez kvalifikace, koho držitel licence pověří.


Dodržování povinnosti provést kontrolu kotlů i klimatizací sleduje Státní energetická inspekce (SEI), která si může také vyžádat předložení protokolu z kontroly. Za neprovedení kontroly kotle a rozvodů a kontroly klimatizace může uložit pokutu až 100 tis. Kč.



Přeji příjemné léto!
K. Srdečný
Odpovídá:  Ing. Karel Srdečný - EKIS České Budějovice Ekowatt
Téma:  Legislativa
tisk